ДО СТОЛИЧНИЯ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
КОПИЕ ДО Г-Н ИВАН ГОЙЧЕВ
ЗАМ.-КМЕТ “ДИГИТАЛИЗАЦИЯ, ИНОВАЦИИ И ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ”
СТАНОВИЩЕ
от името на “Екипът на София”
Относно: Доклад от г-н Иван Гойчев, зам-кмет “Дигитализация, иновации и икономическо развитие” и г-н Симеон Ставрев, общински съветник, относно Изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) 2022/868 и утвърждаване на откриването за публично ползване достъпа на данните в сектора на столичния транспорт (Доклад вх. №СОА24-ВК66-10978/11.12.2024 г.)
Уважаеми г-н председател,
Уважаеми г-н зам.-кмет,
Уважаеми дами и господа общински съветници,
От името на “Екипът на София” изразяваме подкрепа за доклада и проекторешението, предложени от г-н Гойчев и г-н Ставрев, като с настоящето становище отправяме допълнителни препоръки относно текста на проекторешението, уточняващи обхват и методика.
Отварянето на машинно-четими данни е с несъмнено висока значимост за развитието на иновационния потенциал, икономиката с висока добавена стойност, подобрен мониторинг на политики и съвместна работа с граждански организации. Данните дават възможност за аналитична дейност, която да позволи и на общинските съветници, и на общинската администрация да придобият по-нюансирана и задълбочена представа за състоянието на средата, в това число транспортната система на града, което да информира по-добре изпълнението на зададените стратегически и управленски цели.
Този потенциал на отворените данни за повторно използване е припознат на световно и в частност европейско ниво с редица стратегически и нормативни актове, в това число Директивата за отворени данни (ЕС) 2019/1024 и Европейската стратегия за данните. В текста на директивата е ясно посочено (чл. 1) задължението на всички “органи от обществения сектор” да предоставят данни (в текста на директивата понятието “документ” е дефинирано в чл. 2, ал. 6, включващо данните от обхвата на доклада) за повторно използване, в това число “публичноправни организации” (чл. 2, ал. 2), в чиято дефиниция влиза и Центърът за градска мобилност. Тези текстове са транспонирани в българския Закон за достъп до обществена информация, като включването на общински търговски дружества в обхвата на закона е обект на § 1, т. 4 от Допълнителните разпоредби, а задълженията за публикуване са описани в чл. 15б на Закона, както и чл. 15г относно публикуването на Портала за отворени данни (data.egov.bg).
Следва допълнително да бъде обърнато внимание на факта, че данните от сектор мобилност са припознати като “набор от данни с висока стойност”, както е посочено в Приложение 1 на Директива (ЕС) 2019/1024. Законът за достъп до обществена информация задължава притежателите на тези данни да ги публикуват безплатно (чл. 41а2 и чл. 41ж), в “машинночетим формат, предоставят се чрез приложно-програмен интерфейс (API) и ако е приложимо – се предоставят под формата на информационен масив за изтегляне”, транспонирайки чл. 5, т. 8 и чл. 6, т. 6а на Директивата. Чл. 8 на Директивата посочва задължение за отворени лицензи на така предоставените данни. Чл. 9 задължава организациите в обхвата и държавите членки да улеснят откриването на такива данни, вкл. чрез единни точки на достъп.
Следва да се уточни, че на база на посоченото дотук Центърът за градска мобилност продължава да е в нарушение на Закона за достъп до обществена информация, като нито на неговия сайт (чл. 15б ЗДОИ), нито на Портала за отворени данни (чл. 15г ЗДОИ) не се откриват отворени набори от данни, публикувани от дружеството. Медийни публикации от далечната 2016 година, при вече налични тези задължения, цитират тогавашния директор на ЦГМ с ангажимент за отваряне на данните, който продължава да не е реализиран девет години по-късно. Това прави Центърът за градска мобилност и неговия принципал уязвими за съдебни решения относно нарушение на изискванията на Закона и Директивата, но още по-важно – лишава градския бизнес, научните среди и гражданите от достъп до социален и икономически ресурс, който е от съществено значение за развитието на потенциала на столицата и неслучайно е заложен в стратегическите документи и настоящата управленска програма на администрацията.
Докладът на вносителите посочва допълнително Делегиран регламент (ЕС) 2017/1926, уреждащ публикуването на транспортни данни във връзка с прилагането на Директивата ITS (Директива (ЕС) 2010/40). Регламентът е допълнен и изменен от
Делегиран регламент (ЕС) 2024/490, в чийто преамбюл изрично е посочено, че целта на преработката е включването на динамични данни в обхвата, вкл. данни за паркирането, и изпълнение на целите на Европейската стратегия за данните (ал, 1, 3, 4). Чл. 4, т. 4 и чл. 5, т. 5 след изменението посочват че приложните програмни интерфейси за статичния и динамичния достъп са публично достъпни. Чл. 8, т. 1 уточнява отвореността за повторно използване на данните. Чл. 6 посочва задължението за актуализация. Приложение 1 цитира всички категории данни, които следва да са достъпни, за да могат да се реализират услугите, изброени в приложението, в това число данни за паркиране, разписания и план за пътуване, закъснение от разписанията, предходни периоди и т.н. В текста на Делегирания регламент допълнително са посочени стандарти формати за предоставяне на данните.
От значение за обхвата на доклада е и Делегиран регламент (ЕС) 2022/670 по отношение на предоставянето в целия ЕС на информационни услуги в реално време за движението по пътищата. Подобно на горецитирания регламент 2024/490, той изисква достъп по ППИ (API), отворен по начин, позволяващ недискриминационно преизползване на достъпа до данни за ползването в реално време на транспортната мрежа (чл. 7, ал. 1, 2). Тези данни също следва да бъдат отворени.
Обръщаме внимание, че отварянето на данни не включва лични данни. Където такива са налични, например конкретни автомобили от камери, конкретни лица, закупили превозен документ, и т.н. подобни данни не са обект нито на доклада, нито на изискванията, тъй като с търси ниво на агрегация, което изключва такива данни. Отбелзяваме, че агрегацията на данни не е технологичен проблем и разработката на необходимите интерфейси за достъп до данните включва необходимите стъпки по агрегация и анонимизация/псевдономизация, където е необходимо.
Допълнително отбелязваме, че ЦГМ следва да изпълни задължението си по чл. 15г на ЗДОИ да публикува на Портала за отворени данни поне месечни агрегирани данни в пълния обхват, цитиран в проекторешението и нашите препоръки. След разработката на интерфейси за достъп до данните, ЦГМ може да публикува ресурси, обвързани с тези интерфейси, за да се спести публикуването на “snapshots” или агрегирани пакети с данните.
В обобщение на всичко казано изразяваме становище, че:
- Центърът за градска мобилност трябва в най-кратки срокове да изпълни задълженията си по ЗДОИ и Директива (ЕС) 2019/1024
- Столичният общински съвет следва да приеме Доклада
- Проекторешението да бъде допълнено както следва:
- По т. 1 – да се предвиди включването на представители на експертни и граждански организации по темата в експертната работна група.
- По т. 2 – да се заличат думите “по преценка на дружеството”. Да се цитират горепосочените нормативни актове на Европейския съюз и обхватът на данните, посочен в тях, в неговата цялост. В частност, да се допълнят данните за паркиране, заетост на места за паркиране в реално време, динамични данни за движението на превозните средства на столичния транспорт и тяхната натовареност по наблюдения от камери, да се включат данните от Метрополитен, да се включат данните за закупуването на билети, карти и др. превозни документи на ниво на грануларност (линия, превозно средство, денонощие, часови интервал), което не позволява наличието на лични данни на закупуващите. Да се предвиди публикуване на агрегирани исторически данни за предходни периоди както до сега, така и в бъдеще време.
- Да се допълни нова т. 3 и да се преномерират останалите точки. Новата точка да посочва спазването на изискванията за публично достъпни ППИ (програмно-приложни интерфейси, API) и да обвързва форматите на предоставяните данни с посочените в Делегираните регламенти (ЕС) 2022/670 и 2024/490. Да се уточнят свободните лицензионни условия за повторно използване.
- По т. 4 (нова т. 5) – да се уточни, че агрегираните данни по т. 4 не възпрепятстват наличието на интерфейси за отворени данни по т. 2 и т. 3.
- Препоръчваме на зам.-кмета и на СОС да изискват подобни мерки и от администрацията на СО относно транспортните мрежи в геопространствен вид, данни за трафика от камерите и всички други данни, изисквани от регламенти (ЕС) 2022/670 и 2024/490, които не са в обхвата на дейността на Центъра за градска мобилност.
- Препоръчваме, с цел прозрачност и взаимодействие с бизнеса и гражданските организации, което да повиши ефекта от публикуваните данни, общината да предостави на първо време подробен и ясен каталог на информационните ресурси, които са публикувани по описаните начини от дружеството, както и да се изброят и опишат други субекти, както и други ресурси, които не са публикувани с обоснования защо и/или срок, в който това следва да стане и от какви условия зависи (например промени в софтуер, промяна на нормативна уредба и прочие). Впоследствие, планираните в управленската програма проекти за платформа за градски данни следва да бъдат локацията за подобен
- При развитие на национално ниво на националната точка за достъп съгласно двата цитирани делегирани Регламента, както и рамката за управление на данни и политиката за пространства от данни, планирани в рамките на Програмата за научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация, препоръчваме общината да вземе необходимите мерки за достъп до данните и през механизмите на централизирани точки за достъп. Отбелязваме, че това не следва да налага допълнителни разработка, т.е. данните в обхвата на проекторешението следва да са описани и снабдени с
- необходимите метаданни съгласно международните стандарти, като детайли да бъдат уточнени от експертната работна група.
С уважение,
Екипът на София