Решения за София

София няма нужда да избира между компромисни решения и скрити интереси или зависимости, а може смело да започне да работи за това да бъде град на бъдещето, който знае как умно да планира ресурсите си и да дава най-доброто на всички свои жители днес.

Енергийните общности

Децентрализираната енергетика е една от най-важните за бъдещето на енергийния пазар. Решението дали да използва замърсяващ природата източник на енергия, или да допринесе за по-чиста околна среда е изборът, който всеки индивидуално може да направи. 

Тротоарите в София

Условията за пешеходно движение са жизненоважни в градовете, които поставят качеството на живот на гражданите като приоритет. Простата замяна на настилката не е достатъчна, нужен е анализ и основен ремонт. Невинаги бързото решение е правилното.

София в движение

“Закъснявам! В задръстване съм. Обикалях 20 минути да паркирам. Не, нямам удобен градски транспорт. Ей, как се движиш с колело в София, не те ли е страх?”. Не си ли казваме това твърде често за жители на европейска столица?

За съжаление София става все по-задръстена, тротоарите и зелените площи – все по-заети от неправилно паркирани автомобили, въздухът – все по-замърсен през зимните, и все по-горещ през летните месеци. А делът на пътувания с автомобили продължава да нараства. Как точно да подобрим инфраструктурата и управлението на транспорта в София, така че да гарантираме на нейните жители и гости бърз, удобен, безопасен и екологичен начин да се придвижват от, към и в града?

Тролейбусен транспорт в София

В последните години европейските градове инвестират сериозно в електрификация на своя обществен транспорт. Над 40 града планират да закупуват само превозни средства с нулеви емисии след 2025 г., a Европейската комисия предлага това да стане задължително от 2030 г. На пръв поглед Столичната община действа в правилната посока. През последните години бяха подменени немалък брой превозни средства на градския транспорт – над 60% от автобусите, 14% от трамваите и близо 70% от тролеите са нови. Има и 91 електробуса – новост не само в София. Подробен анализ на състоянието на обществения транспорт в София сме направили през 2021 година, в Софияплан. Когато се вгледаме по-внимателно обаче, виждаме, че немалка част от тези инвестиции са самоцелни и необмислени.

Етажната собственост

Общото събрание на блока е най-малкият парламент – в него всеки собственик има глас и възможност да изрази мнение как да се управлява сградата му. Да намери хора, с които мисли в една посока, да реализира конкретно действие за благото на сградата.

От решенията на общото събрание и поведението на съседите зависи дали ще е чисто, дали ще работи асансьорът, дали ще тече покрива – това е обща отговорност. И дали прибирането ни вкъщи ще е препятствие, или удоволствие. 

Тъмна София

Докато в редица градове по света на дневен ред стои въпросът: „Топла или студена светлина?“, то тук в София се питаме: „Има ли светлина или няма“. Осветеният град е и по-безопасен, а това не струва толкова скъпо.

Витоша и софиянци

Близостта на Витоша до града е предпоставка хората да търсят временното практикуване на спорт независимо дали е ски, колело или нещо друго, т.е. да могат за половин ден или дори нощем да спортуват и да се разхождат.

Между блоковете на София

Представете си, че животът в голям град може да бъде съчетан с такъв сред природата, където сте заобиколени от дървета, широки зелени пространства и места за отдих. Това може да е реалността за над 12% от територията на София, която попада в устройствената зона на жилищните комплекси и където живеят над 50% от жителите на града.

Прохладна София

В последните години температурата в София е станала с цели 3-4 градуса по-висока, отколкото в крайградските райони – и не само Витоша, която разбира се е по-хладна, а цялото Софийско поле. Това се случва въпреки смога, който засенчва града, и повече, отколкото можем да отдадем само на климатичните промени.

Коледната украса

Столичната коледна украса има и количествен, и качествен проблем. Тя е фрагментирана, без конкретна цел и визия, несъобразена с контекста, в който е поставена.

Жилищната политика на София

Липсата на активна жилищна политика допринася за влошаване на качеството на живот в жилищата и жилищната среда на София, недостъпността им за групи хора с ограничени възможности, и в нужда от социална подкрепа и последващо социално изключване. Тези трудности са още по-обострени на фона на високите разходи, необходими за живот в София.

Достъпът до жилища е като стълба. Качественият жилищен пазар би трябвало да позволи на хората да се изкачват, или слизат по тази стълба, според житейската си ситуация. В София обаче повечето хора са обречени на стъпалото, на което винаги са били, а изкачването нагоре по стълбата е възможно само за малцина.

Водите на София

В София се радваме на качествено водоснабдяване. Водата от чешмата става за пиене, налягането е постоянно, а спиранията са рядкост. Канализацията, обаче, е на другия полюс. 20 години минаха от концесията на ВиК и цели 20% от територията на общината все така са без канализация. Но това не е всичко. А какво можем да кажем за градските реки, за езерата, чийто потенциал не ползваме по никакъв начин? А какво можем да кажем за минералните води, заради които нашият град е сдобил славата си? В тази тема ще разгледаме какво всъщност би могла да прави София с водите си и как.