Район „Сердика“
Район „Сердика” се нарежда на 11-о място по площ и на 15-о място по брой население в Столична община, като по данни от националното преброяване от края на 2021 г. в района живеят малко над 43 хил. души.
Територията на района се простира от бул. „Сливница” на юг до териториите отвъд Софийския околовръстен път, в северна посока до границата с район „Нови Искър” и от поречието на Владайска река на изток до железопътната линия към Мездра на запад. В границите на район „Сердика” попадат разнообразни жилищни територии – „Драз махала” и „Банишора” с гъстото си застрояване и характеристики близки до тези на градското ядро, ж. к. „Банишора” и ж. к. „Фондови жилища” в частта им с комплексно жилищно строителство, кварталите „Орландовци” и „Бенковски” с еднофамилните си къщи със зелени дворове. Едновременно с това около железопътната линия за Мездра, по западната граница на района, се формира обширната индустриално складова територия на НПЗ „Военна рампа”, „Орландовци” и „Биримирци”, където се намират част от мощностите на Топлофикация София ЕАД. В район „Сердика” се намират и ключовите за столичния град Централна железопътна гара София, Централна автогара София, сградата на Териториална дирекция Митница София, Централният софийски затвор и не на последно място – Централните софийски гробища. Отвъд Софийския околовръстен път е разположена и пречиствателната станция за отпадни води „Кубратово”, която е обект от стратегическо значение за територията на цялата община и една от най-големите на Балканите.
Факти за район “Сердика”
Демография
Демографската структура на район „Сердика” се характеризира с относително ниска гъстота на населението. Това е така поради спецификата на територията, в която има много зони без жилищно застрояване и такива с ниска интензивност на застрояване, голям дял производствени и складови терени, големи обществено-обслужващи обекти и обекти на техническата инфраструктура. Най-голяма е гъстотата на населението наблюдаваме в ж. к. „Фондови жилища” с 230 жители на хектар, следван от ж. к. „Банишора” със 146 до 134 жители на хектар съответно за източната и западната част на квартала.
В района децата не са много, няма откроима концентрация на население в подтрудоспособна възраст. За всички населени територии делът на жителите между 0 и 14 години варира между 12.5% ( „Драз махала”) и 14.5% (почти всички останали).
Най-голяма е концентрацията на трудоспособно население в „Драз махала” (71%) и НПЗ „Военна рампа” (80%). За останалите жилищни територии неговият дял е от 66 до 70%.
С най-голяма концентрация на население над 65 годишна възраст се отличават ж. к. „Фондови жилища” и специфичният участък от жилищни сгради между бул. „Мария Луиза” и жп ареала с дял от 21%, а за останалите жилищни територии – от 15 до 18%, като в НПЗ „Военна рампа” показателите са най-ниски – малко над 5%.
В процес на изграждане са няколко значими жилищни проекта в рамките на ж. к. „Банишора”, което неминуемо ще доведе до промяна в демографските данни за района в следващите няколко години.
Морфология, плътност, етажност на застрояването
Най-плътно застроени са частите от района, които са най-близо до центъра на града – ж. к. „Банишора” (плътност на застрояване от 20 до 24%) и „Драз махала” (27%). С аналогична плътност (24%) е и НПЗ „Военна рампа” и НПЗ „Хаджи Димитър”, но морфологията на тези участъци е съвсем различна. За жилищните квартали източно от ул. „Опълченска” е характерно застрояване с височина между 3 и 6 етажа, докато западно от ул. „Опълченска” наблюдаваме комплексно жилищно застрояване с отделни пунктови сгради и преобладаваща етажност около 8 етажа. В производствените зони пък най-често се среща застрояване с широкоплощни сгради основно на 1 етаж, което отговаря и на функционалното им предназначение.
Най-висока е интензивността на застрояване (КИНТ) отново в ж. к. „Банишора”, източно от ул. „Опълченска” (около 1.3), докато относително ниските нива в производствените зони (около 0.35), където има много празни терени.
Преобладаващото функционално зониране по ОБщ устройствен план на СО (ОУП) в голяма степен отразява реалното ползване на териториите в района. За източната част на ж. к. „Банишора” и „Драз махала”, в едно с предгаровия площад, се наблюдава по-високо ниво на мултифункционалност, което определя зоните като централни градски, а не чисто жилищни.
Статистиката за издадени разрешения за строеж след 2010 г. показва повишена активност в ж. к. „Банишора” (западно) и кв. „Орландовци”. Следва източната част ж. к. „Банишора” и „Драз махала” заедно с кв. „Бенковски”, а за индустриалните зони липсват данни за строителство в посочения период.
Икономическо състояние
Районът е сред тези, в които около 64% от гражданите са по-скоро удовлетворени от своите доходи. Данните посочват, че реалните доходи за 2017 г. на физическите лица са 10% под средните за общината. Под средното ниво е и оборотът на компаниите за 2016 г., което предвид значителните територии за производствени и складови нужди показва ниски нива на добавена стойност на производството. Впечатление прави и ниският брой на проекти по оперативните програми „Иновации и конкурентоспособност” и „Наука и образование за интелигентен растеж” за преодоляване именно на тези нива. Най-голям е делът на проектите за преодоляване на последствията от COVID-19, основно в най-южните части на района.
По отношение на публичните инвестиции, територията е силно неглижирана. Не са идентифицирани финансирани по ИПГВР проекти, а заложените проекти също не са висок брой. От всички идентифицирани по Общинския план за развитие (2014-2021) проекти са идентифицирани само 3, които са получили финансиране.
Предвид дългогодишните заявки за развитие на столицата в северна посока е необходимо целево насочване на средства за подобряване на публичната и техническа инфраструктура в района.
Инженерна инфраструктура
ВиК
Водоснабдителната система на района е сравнително добре развита. През територията преминават редица довеждащи и магистрални водопроводи. Като основен проблем може да се открои относително високият дял на разпределителната мрежата от етернит, най-вече в кварталите „Орландовци” и „Бенковски”. Не са налице значителни проблеми по отношение на преминаването на мрежата през частни имоти. За голяма част от производствените зони липсва подробна информация за разпределение на мрежата в рамките на имотите, тъй като тя е част от площадковата мрежа, което затруднява оптимизирането и реконструкцията на мрежата. Няма данни за реализирани водопроводни проекти до 2017 г.
Канализационната система на района не е в задоволително състояние. Степента на изграденост на канализационната мрежа за НПЗ „Военна рампа” е 40%, а за НПЗ „Хаджи Димитър” – едва 30%. За жилищната територия на кв. „Бенковски” е едва 28%. Тези ниски нива на изграденост, особено в индустриалните зони, в комбинация с водните течения на територията на района, са предпоставка както за понижен комфорт на живот и труд, така и за влошаване на екологичните показатели за чистотата на реките и почвите.
Енергийна мрежа, ВЕИ и енергийна ефективност
По-голямата част от жилищните територии, южно от Централна железопътна гара София, са с централно топлоснабдяване. Потенциал за централно топлоснабдяване е отчетен за територията на кв. „Орландовци”, докъдето се простира и обхватът на лицензията на Топлофикация София ЕАД до 2020 г. Разпределението на газопреносната и газоразпределителна инфраструктура в този район е добро – кварталите „Орландовци” и „Бенковски” и голяма част от производствените територии са газоснабдени, но липсват данни за потребление на енергия. Основните източници на енергия за отопление в жилищните квартали са биомаса, твърдо гориво, пропан-бутан, газьол и ВЕИ.
Най-високо ниво на общо енергопотребление за района е отчетено в кв. „Орландовци”, характерен с преобладаващите еднофамилни къщи. Тук са отчетени най-високото потребление на енергия от ВЕИ в жилищни сгради, както и най-високите годишни спестявания от топлоизолация.
Транспортна инфраструктура
Улици и транспортна мрежа
През територията на район „Сердика” преминава част от Софийския околовръстен път и една от детелините за връзка с града, която към момента все още не е завършена. Тук са разположени и голяма част от нереализираните трасета на III-ти градски ринг, които трябва да свържат района с останалите райони на София. За съжаление, изграждането им не е част от инвестиционните проекти, заложени в капиталовата програма на Столична община (СО), а предвижданията за района са относително малко на брой и основно са с фокус реконструкция по съществуващо местоположение, както и рехабилитация.
Градски транспорт
В района се намират някои от ключовите спирки на градския транспорт, чрез които се осъществява връзката на територията с други части на града и общината. Въпреки това дължината на обособените трасета е недостатъчна за осигуряване на комфортно и бързо придвижване и често градският транспорт бива неглижиран от гражданите за сметка на автомобилното придвижване. Значителнен недостатък за голяма част от линиите му са ниското ниво на комфорт на спирките и трудният достъп до тях. Предгаровият площад, на който се засичат повечето ключови линии на публичния транспорт и който представлява входна точка за гостите на града, пристигащи с влак и автобус, е известен с ниско качество на средата, усещане за несигурност и лоша визуална комуникация. Всичко това кара хората да го избягват и да търсят алтернативни трасета на придвижване, които не минават през него.
В зоната има потенциал за подобряване на връзката между различните видове транспорт, именно поради концентрацията на железопътна и пътна инфраструктура в нея.
Велосипедна мрежа
На територията на район „Сердика” има само едно реализирано велосипедно трасе, което минава по бул. „Мария Луиза”. То започва от пл. „Лъвов мост” и през предгаровия площад свързва територията с ж. к. „Надежда”. Недостатък обаче е, че няма безопасна връзка между това трасе и останалите трасета на от велосипедната мрежа, което не му позволява да изпълнява пълноценно функциите си. Освен това то е зле проектирано, не отговаря на съвременните норми и често е територия на конфликти между пешеходци и велосипедисти.
Предвидените велосипедни трасета по протежението на бул. „Сливница” и връзката от пл. „Сточна гара” с Централните софийски гробища биха подобрили като цяло свързаността на района. За да работят посочените връзки ефективно обаче, те следва да се свържат с вече изградената велосипедна мрежа на града.
Трасето на т. нар. „Зелен ринг” на София със своите пешеходни и велосипедни части преминава по проект през територията на район „Сердика”. Изграждането му качествено би подпомогнало свързаността на кварталите „Орландовци” и „Бенковски” със съседните територии, както и интегрирането на северните части на района, преодолявайки донякъде негативите на тежката инфраструктура, преминаваща през него. Реализацията на този проект е все още в начална фаза.
Районът има потенциал да играе ролята на свързващо звено за велосипеден туризъм в полите на Стара планина, както и за развитието на поклоннически и културен туризъм. Освен природни забележителности в него се намират и много от обектите на софийската „Мала Света гора”.
Пешеходна мрежа
Пешеходната мрежа в зоните южно от Централна жп гара София, както и в кварталите „Орландовци” и „Бенковски” е с добра гъстота, но районът се откроява с редица инфраструктурни делители – големи градски булеварди и жп линии, които възпрепятстват цялостната пешеходна достъпност. Въпреки близостта си до градския център кварталите, намиращи се северно от Централните софийски гробища, са откъснати от града и пешеходното придвижване от тях до предгаровия площад е затруднено. Това е валидно и за свързаността на останалите жилищни територии в района със съседните им квартали. Зоната на надлез „Надежда”, площад „Сточна гара”, поречието на Владайска река и бул. „Сливница”, ул. „Скопие” и всички отсечки на жп инфраструктура са значителни препятствия за пешеходното преминаване, което на метса е практически невъзможно. Подобряване на качеството и сигурността на пешеходното движение в района е ключово за интегрирането на отделните му части, както и за свързаността му с останалите части на града.
Социална и здравна инфраструктура и обслужване
Районът концентрира почти всички налични социални услуги в зоната на източната част на кв. „Банишора”, което не отговаря на концентрацията на лицата, подлежащи на различни видове подкрепа, тъй като те се намират главно в другите жилищни части на територията. Южно от жп ареала това не е значително препятствие предвид относително добрата транспортна свързаност на тези територии. За кварталите „Орландовци” и „Бенковски” обаче, където са разкрити общо 3 социални услуги, достъпът до южните територии не е така непосредствен и хората изпитват затруднение да се възползват от социалните услуги, намиращи се в тях.
Социални услуги
В района няма липса на детски заведения, а пешеходната достъпност от жилищата до тях е много добра.
За 2023 г. делът на неприетите деца в детски ясли и градини е изключително нисък, особено в сравнение с други части на града. Броят на кандидатстващите е близък до този на обявените свободни места. Единствено в кв. „Банишора” има неприети деца.
Предвид мащабните жилищни проекти на границата с ж. к. „Фондови жилища” е добре да се изследва потенциалът за ръст на населението във възрастовата група 0-14 годишни. в тази част на района, за да може да се планира изпреварващо разкриване на допълнителни места за най-малките.
Образование
В района няма особена концентрация на обекти на образованието, за сметка на това достъпността до съществуващите такива е изключително добра. В района и особено в кварталите „Драз махала” и „Орландовци” се забелязва тенденция на слабото представяне на учениците от 4-ти и 7-ми клас на Националното външно оценяване по български език и литература. Това говори за необходимост от целенасочена и интензивна работа с учениците в района за подобряване качеството и резултатите от образованието им.
Здравеопазване
Над 15% от населението на района е с прекъснати здравноосигурителни права, което е относително висок процент, но все пак не отговаря на липсата на здравни услуги. В целия район е на разположение само един диагностично консултативен център (ДКЦ). Това оставя значителен дял от населението без базово здравно обслужване. В допълнение обслужващите здравни обекти като аптеки, оптики и др. почти липсват в зоната отвъд Централна железопътна гара София.
Забележителна за района е концентрацията на здравни обекти южно от жп ареала. Тук се намират Втора Многопрофилна Болница за Активно Лечение (Втора МБАЛ) – София, МБАЛ „Княгиня Клементина“, Специализирана болница за активно лечение на онкологични заболявания, Национална многопрофилна транспортна болница „Цар Борис III“, Национален център по клинична и трансфузионна хематология и др. Тази концентрация на здравни заведения предполага и изисква повишена грижа за средата и достъпността до и около тях. Това е зона, в която пешеходната и транспортната достъпност и качеството на околната и градската среда се сблъскват с темата за здравеопазването – две теми от изключително значение за населението.
Културна инфраструктура, културно наследство и идентичност
По отношение на културната инфраструктура районът разполага с ограничен брой културни обекти, което не е необичайно за периферни на градския център територии. Съществуващите обекти имат значителен потенциал да развиват по-активно своята дейност и да привлекат по-голямо внимание от страна на гражданите. Материалната база на повечето публични обекти е в незадоволително състояние.
От 6-те регистрирани в района читалища 5 развиват библиотечна дейност. Евентуално партньорство със Столична библиотека би спомогнало за поддържането и развитието на тези културни центрове.
По отношение на културното наследство и идентичност районът е изключително богат. В него се намират редица единични и групови културни обекти. Най-съществена е концентрацията им в южната част на района. В зоната на „Лъвов мост”, главна връзка на район „Сердика” с центъра на града, се преплитат първа и четвърта зони на археологическия и исторически резерват „Сердика-Средец”, както и груповите обекти на зоната на старите пазарища и археологичният ансамбъл по бул. „Мария Луиза”. Част от района е и един от най-старите софийски квартали – квартал „Банишора”. В посока към Централна жп гара София са разположени трамвайното депо „Клокотница”, столичната митница, редица публични, жилищни, търговски и обществени сгради. Павираните улици и историческото озеленяване на територията на предгаровия площад пазят историята на някогашния изглед на тази зона.
Зоната е известна с редица исторически за здравеопазването места и сгради. И до днес съществуват някогашният „Майчин дом”, днес “Национален център по трансфузионна хематология”, открит в далечната 1903 г. със спомоществователство на княгиня Мария Луиза. Тук е и къщата, в която е живяла Райна Княгиня, първата дипломирана българска акушерка, а близо до затвора е болничната сграда на някогашния противочумен институт, днес част от „Национален център по заразни и паразитни болести”. Някога съществувалата международна католическа болница, днес МБАЛ „Княгиня Клементина”, е родното място на Симеон Сакскобургготски.
Един от най-значимите групови обекти на градинското и парково изкуство в района е Национален мемориален комплекс „Централни софийски гробища“ с ансамбли Английските, Немските, Френско-италианските, Румънските, Сръбските и Руските военни, като на територията му почиват и безчет бележити писатели, музиканти, учени, общественици, политици и много други. Значимите личности в гробищния парк са почетени и чрез онлайн карта, която посочва местоположението на гробните им места в рамките на гробището. Осезаема е необходимостта от подобряване на грижата за комплекса на гробищния парк, така че да отговаря на неговата културна стойност и обществена значимост. Възможно е включването на гробищният парк “Централни софийски гробища” в мрежата от исторически европейски гробищни паркове.
Друга отличима група обекти с културно историческа и архитектурно-строителна стойност е тази на производствените сгради и сградите на техническата инфраструктура. Относително скоро комплексът на месокомбинат “Родопа” е предложен за недвижима културна ценност. Зоните на НПЗ „Военна рампа” и НПЗ „Хаджи Димитър” имат значителен неизползван потенциал за алтернативен, познавателен и архитектурен туризъм. Любопитни връзки през територията и времето могат да се проследят като се акцентира на сградите на някогашната зеленчукова борса на бул. „Сливница” и ул. „Христо Ботев”, мястото на разрушената в годините пивоварна фабрика „Люлин” на ул. „Антим I” и пр. В района могат да се видят и разкажат много истории, свързани с развитието на жп мрежата, инфраструктурата, свързана с обслужването ѝ и с жилищната и социалната политика за заетите в сектора.
Район „Сердика” се откроява и със знакови обекти на архитектурата от най-новата ни история – Централна жп гара София, хотел „Рамада”, детски градини, здравни, културни, жилищни и обществени сгради и комплекси. Това безспорно е преимущество за представяне и популяризиране на разнообразните исторически пластове, които съжителстват в София, по-конкретно в зоната на “входа” ѝ.
Районът е известен и с небезисвестния Централен софийски затвор, чиято културна, историческа и архитектурно-строителна стойност бива оценена и той вече има статут на недвижима културна ценност.
Схемата на териториите с характерни селищни структури и културни пейзажи разглежда културния ресурс на района отвъд идентифицираните обекти недвижима културна ценност. Като ценни селищни структури са посочени кв. „Орландовци”, „Драз махала” и ж. к. „Фондови жилища”. Те отразяват различни типологии и подходи към жилищната среда. Към тези територии са добавени и характерните за района зелени участъци. Те надграждат мрежата на обекти на зелената система и историческо озеленяване и предоставят специфични оси на движение и изгледни места. Също така акцентират върху локални зони с повишено обществено значение, а в някои случаи и подсказват бъдещи връзки между отделните части на територията.
Въздух
Местоположението на район „Сердика” го поставя в относително добра позиция по отношение на качество на въздуха. Наклонът на терена от двете страни на ул. „Опълченска” не предполага задържане на газове и северната част над бул. „Сливница” се откроява с относително добри показатели.
Води
Район “Сердика” е отделен от централната градска част чрез поречието на река „Владайска”, устроена в широк открит канал, който разделя бул. „Сливница”. За съжаление в тази част реката е трудно достъпна и се явява силен разделител на територията в следствие на изключително малкото възможности за пешеходно пресичане в направление север – юг. Има голям потенциал за превръщането на Владайска река в линеен парк. Поречието оформя и съществен дял от източната граница на района, като за голяма част от продължението ѝ са установени устройствени и/ или имотни проблеми. През голяма част от района протича река „Суходолска”, която също не е оптимално интегрирана, но е налице потенциал за по-добро устройване и управление на поречието и прилежащите му територии. Следва да се гарантира и покритие на индустриалните територии с услугата пречистване на отпадни води, тъй като поречието е в потенциален риск от влошаване на екологичните показатели.
Почви
В район „Сердика” установените и потенциални замърсявания на почвите са значителни. Концентрирани са основно в НПЗ „Военна рампа”, както и в НПЗ „Хаджи Димитър” и НПЗ „Илиянци”, които влизат частично в територията на района. За подобряване на качеството на почвата в тези участъци са необходими дългосрочни споделени както от предприятията в съответните зони, така и от публичните субекти с контролни и регулиращи функции усилия.
Различна степен на запечатаност на почвите варира от силно уплътнените квартали на предгаровия площад и индустриалните зони до почти незапечатаните терени на зелените обекти и територията вън от строителната граница на София. Предвид характерните за последните години обилни и чести извалявания осигуряването на оптимално оттичане на дъждовната вода, особено предвид равнинния характер на територията в бизост до поречия, е от съществено значение за намаляването на риска от материални, екологични и други щети.
Зелена система
„Сердика” не се откроява като район с богато озеленяване и добро местоположение спрямо големите градски паркове. За голяма част от ж. к. „Банишора” и ж. к. „Фондови жилища” всекидневният достъп до зеленина се гарантира единствено от озеленяването в междублоковите пространства. В зоната на предгаровия площад са разположени градините „Майчин дом” и „Алжир“, които се явяват единствените зелени площи за широко обществено ползване за цялата зона, намираща се южно от жп ареала. В „Драз махала” жителите могат да разчитат единствено на озеленяването в рамките на собствените си домове.
Квартал „Орландовци” се обслужва от частично реализирания парк „Братска могила”, а за целия квартал „Бенковски” са налични само няколко озеленени ивици, имащи по-скоро характер на защитно озеленяване. За жилищните територии, с предимно еднофамилни и малки жилищни сгради, това оскъдно озеленяване е често аргументирано с наличието на зелени частни дворове и по-ниската гъстота на населението. Въпреки това и за двата квартала Общият Устройствен План (ОУП) е предвидил територии за развитие на зелената система съобразно ключовото им местоположение и необходимостта да се осигури качествена среда за отдих на живущите и да се намали негативното въздействие на индустриалните територии. Благоустройството на тази зона от района е силно подценено и голяма част от предвидените публични мероприятия не е реализирана. По-активни действия в посока облагородяване на тези квартали могат както да повишат качеството на живот на обитателите му, така и да подпомогнат включването му към трасето на културни и природни коридори.
Aнкета
Един от начините да разберем какво вълнува жителите на различните квартали и населени места е провеждането на анкети. С тази цел осъществихме проучване на нагласите на гражданите на София за потенциала на техния квартал. Извадката на анкетата не е представителна. Данните са събрани по метода на отзовалите се, а въпросникът е публикуван на Facebook страницата на Екипът на София и споделен от партньорски организации. До 12.03.2023 г. в проучването взеха участие 2566 граждани. 69 от тях са посочили, че живеят в район „Сердика”.
Разпределение на попълнилите анкетата по квартал:
Какъв е профилът на хората участвали в анкетата
Жените, взели участие в изследването (62,3%), са почти двойно повече от мъжете (34,8%). Обхванати са респонденти от различни възрастови групи, като най-голям е делът на 26-35 годишните (29,4%), следван от дела на 36-45-годишните (26,5%). Попълнилите анкетата са предимно хора със завършено висше образование (81,2%). Обхванати са и респонденти с различни доходи, като приблизително всеки пети (15,9%) от попълнилите анкетата за район „Сердика” има месечен доход над 3 000 лв.
Най-висок е делът на респондентите, които са родени, израсли и живеят и до момента в район „Сердика”(40,6%), следван от тези на хората, които живеят в района от под 5 години (15,9%), и на тези, които живеят от между 11 и 19 години (15,9%), после идва делът на живеещите от 20 и повече години (14,5%) и накрая този на живеещи от между 6 и 10 години (13,0%) в района.
Приблизително от колко години живеете в този квартал/това населено място?
Вие сте:
Моля, посочете Вашата възраст:
Коя е най-високата степен на образование, която сте придобили:
Доход:
Каква е нагласата на хората към района
Жителите на район „Сердика”, взели участие в изследването, предимно определят квартала си като „равносилен на останалите квартали в града” (50,7%) или „по-добър от средното за града” (37,7%).
Жителите на кварталите „Банишора” и „Централна градска част р-н Сердика” смятат, че кварталът им е на „средно за града ниво”. Живущите в квартал „Орландовци” изразяват съмнение за предимствата на квартала си спрямо останалите квартали на София.
Ако трябва да сравните цялостното състояние на Вашия квартал спрямо другите квартали в града, какво бихте казали:
Мненията на респондентите за развитието на район „Сердика” през последните 5 години се различават. Известен превес взимат мненията на жителите, които смятат, че кварталът им се развива към „по-лошо, става по-лошо място за живеене” (39,7%). Живеещите в района, които не забелязват промени в рамките на последните 5 години, са 35,3%, а тези, които отчитат по-скоро положителни тенденции на промяна – 25,0%.
Единствено в отговорите на жителите на квартал „Бенковски” се наблюдава тенденция в посока удовлетвореност от промените в квартала през последните 5 години.
Какво е Вашето цялостно впечатление – как се променя кварталът, в който живеете, през последните 5 години?
Какви са предимствата на района
Сред основните предимства на район „Сердика” е локацията, която е удобна с това, че се намира в близост до централните градски части. Транспортните връзки са добре развити. Някои от респондентите посочват сред предимствата на район „Сердика” още тишината, спокойствието и добре развитата мрежа от услуги.
Кои са най-големите предимства на квартала, в който живеете?
Какви са проблемите в района
Проблемите в район “Сердика” се изразяват най-вече в лошо състояние на улиците и тротоарите, както и в намирането на паркоместа. Някои от респондентите посочват като съществен проблем и поддръжката и чистотата.
Кои са най-големите проблеми на квартала, в който живеете?
Приоритетни теми за развитие
Действията, които следва да бъдат предприети в район “Сердика”, според оценките на респондентите за важността им, са:
- грижа за материалното и нематериално културно наследство
- изграждане и поддържане в добро състояние на детски площадки, междублокови пространства, спортни игрища и паркова мрежа
- поддържане на чиста среда, тротоари, градинки, площадки, пейки
- видими, достъпни и проследими процеси по управление на кварталите
- подобряване на качеството на въздуха.
На графиката са представени средните стойности за степента на важност на всеки от приоритетите, оценени от респондентите. Всяка средна стойност е изчислена на база на отговорите по скалата от „1-Изобщо не е важно“ до „5-Изключително важно е“, вкл. отговорите 0 – „Не подкрепям мярката“.