Добрите примери от Европа: Будапеща

Проучихме успешните чуждестранни примери, които най-много се доближават до предложението ни за нов модел за управление на София. През последните години Братислава, Будапеща и Загреб се управляват от коалиции, които в една или друга форма са близки до това, което предлагаме. На фокус в тази статия са Братислава и План Б – може би най-добрият пример за това какво можем да постигнем и в София заедно.

Екипът на София се срещна през ноември 2022 г. се срещнаха с кмета на Будапеща г-н Gergely Karácsony по покана за обмяна на опит относно изграждането на сложни коалиции и относно промяна на градовете към по-добро управление. Срещата беше много позитивна. Кметът пожела успех на Екипа и сподели ценни съвети на базата на своя опит, които дават увереност, че голямата задача за по-добър град чрез широко обединение и ясен ангажимент за реформи след изборите, може и ще бъде постигната.

Ето какво научихме от г-н Karácsony и от нашия анализ.

Провеждането на местни избори в унгарската столица има сходно символично значение както и това на тези в София. В контекста на тоталната доминация в националното управление от страна на водената от Виктор Орбан партия Фидес (Fidesz), спечелването на кметското място и градския общински съвет през октомври 2019 е победа за реформаторски настроените групи в Будапеща. Те формират широка коалиция, включваща партии като Диалог за Унгария (Párbeszéd), Демократичната коалиция (DK), Зелените (LMP), Социалистическата партия (MSZP) и други. След предварителни избори през юни 2019 за лидер на коалицията и кандидат за кметския пост е избран Гергей Карачон (Gergely Karácsony). През октомври същата година той печели кметското място с 50.86% от гласовете.

В събитието Нов модел за управлението на София, проведено на 31.01.2023 година, за процеса по формиране на коалиция, спечелване на изборите и впоследствие реформи в управлението на Будапеща говори Даниел Радай – заместник кмет на район Йозефварош (Józsefváros) в унгарската столица. През ноември 2022 г. членове на нашия екип имаха възможността да проведат работна среща и да се запознаят с намесите на квартално ниво, което управата на района е предприела от изборите насам, с впечатляващи резултати за въвличането на местните общност в оформянето и поддържането на средата.

Г-н Радай уточни, че в Будапеща основно място в местното управление заемат районите, които имат значителна свобода на действие. Специфична характеристика на Будапеща е, че общинският съвет се състои от кметовете на 23-те района на унгарската столица, плюс 9 представители на политическите партии, спечелили най-много гласове. Самият кмет също е член на общинския съвет. Като резултат от изборите през 2019-та широката коалиция има мнозинство в съвета, заемайки 18 от тези места.

Подобно на предложението ни за нов модел за София, във формирането на общоградската и районните програми за управление на Будапеща са се включили много експерти от различни сфери. Те са подготвили програми, които са целели съществени промени в начина на управление на града. Мерките, предвидени в тях, са били това, около което се е обединила широката коалиция, спечелила изборите. Самата програма и начинът, по който тя е била съставена, са имали и силно символично значение за избирателите.

След спечелването на изборите, управлението на Будапеща започва да прилага мерки, които правят градската среда по-безопасна и по-приветлива за пешеходци, създава нови велоалеи, обновява критична транспортна инфраструктура, реформира паркирането в града и други. Немалко от тях са непопулярни мерки, но за прилагането им помага това, че те са обявени още в предизборната кампания и са базирани на публично достъпни анализи. Градската управа променя из основи начина си на работа и вместо да гаси пожари, започва да планира, да работи по-координирано и да разяснява пред гражданите причините и последствията от своите действия.

Тази година в Будапеща предстоят нови избори, а политическата обстановка е по-напрегната от всякога. И макар това да е град с различни мащаби от София като приходи, привлекателност за инвеститори и туристи и материална база, всъщност случилото се там подкрепя в голяма степен идеите, които предлагаме за подход към градското управление.

Важна черта от модела в Будапеща е публичните вътрешни коалиционни избори на кмета. Това му дава възможност да е достатъчно независим от партиите в коалицията и да играе ролята на гарант пред гражданите за осъществяването на общата програма. Екипът на кмета е добре подбран и той има конструктивни отношения с районните кметове. Това сработване е ключово за резултатите в Будапеща. Въвличането на експерти и граждани при изработката на програмата е също добър пример, от който трябва да се поучим.

Как си представяме ние формирането на успешна коалиция за местните избори през 2023 г. в София и какво предлагаме за модел на управление, прочети тук.